تبلیغات
CarS News Data Base

CarS News Data Base
جامع ترین سایت در زمینه ی خودرو
قیمت روز خودرو
این بار به سراغ دو اتومبیلران حرفه‌ای رفتیم که نامشان کاملا با گوش‌ها آشناست و در این مصاحبه سوالاتی را در خصوص دلیل تشکیل تیم رانندگان ایرانی در داخل کشورمان و شرکت در مسابقات داخلی، تا حضور پررنگ آنها در مسابقات فرمولا 3 و دریفت در کشورهای همسایه جزو سوالات این مصاحبه بوده که شاید بعضی‌ها را هم برنجاند.




..................................

تیم رانندگان ایرانی از چندین راننده حرفه‌ای که با سابقه‌های کم و زیاد رقیبان فراوانی دارند، در حدود یک‌سال است که توسط فهیم رضا کیخسروی در شهر شیراز تشکیل شد؛ دلیل تشکیل این افراد در کنار هم، استفاده از تجربیاتشان و آموزش آنها برای به رخ کشیدن قدرت یک تیم موفق در رشته اتومبیلرانی کشورمان بود که البته به‌تازگی با حضور در مسابقات F3 و دریفت در کشور گرجستان توانسته‌اند نام خودشان را بر سر زبان‌ها بیندازند. تیم فنی Persian Drivers آقایان خسروپور و نصیری هستند که به گفته رضا فهیم، ما بر این باوریم که با تشکیل این گروه می‌توانیم افتخارات خوبی برای کشورمان به‌دست آوریم. این تیم با حضور آقای فهیم رضا کیخسروی، سرکار خانم لاله صدیق، آقایان امیر پوربهی و آرین ربیعی تشکیل شده و اخیرا رتبه‌های موفقی را کسب کرده‌اند.

آقای فهیم رضا کیخسروی معروف به رضا فهیم متولد 1357 است که تحصیلات خود را در رشته مکانیک به پایان رسانده .او از سال 1374 وارد رشته اتومبیلرانی شده و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1382 آغاز کرده است و تا به امروز توانسته در رشته‌های رالی، درگ، کارتینگ و دریفت مقام‌های فوق‌العاده‌ای کسب کند. وی به رشته دریفت علاقه زیادی دارد و اخیرا توانسته مقام نخست دریفت قهرمان کشوری را نیز به نام خودش ثبت کند.

چرا دریفت؟ تفاوتش با بقیه رشته‌ها چیست؟

ببینید، کسی که دریفتر هست بر تمامی رشته‌های دیگر تسلط دارد به طور مثال در رشته رالی اگر کسی مهارت دریفت را یاد بگیرد، رالی برایش خیلی راحت‌تر است و هنگام کم‌تعادلی خودرو می‌تواند روی فرمان مسلط باشد.

پس از نظر شما دریفت ورزش مادر در اتومبیلرانی است؟

نه اینطور نیست؛ کارتینگ ورزش مادر در رشته اتومبیلرانی است اما کسی که دریفتر باشد در هر رشته‌ای می‌تواند از مهارت‌ها و تجربه‌ای که در این زمینه دارد، استفاده کند، مثلا در مسابقات saloon car زمان پیچ زدن ارتفاع خودرو و چسبندگی به زمین یک حد مشخصی دارد که اگر ارتفاع بیشتر از این حد بالا رود چسبندگی کم و در نتیجه خودرو در پیچ منحرف می‌شود که برای یک دریفتر این یک امر عادی است و می‌تواند خودرو را کنترل کند یا به طور مثال در مسابقات WRC راننده خودرو در سرعت بالای 150 کیلومتر، خودرو را روی بغل می‌آورد تا پیچ را طی کند و برایش فرقی نمی‌کند که خودرویش در چه حالتی است.

چه خودرویی را می‌پسندید؟ چرا؟

نیسان GTR به دلیل اینکه هم از قدرت بالایی برخوردار است و هم دارای پایداری خوبی است که در حالت استاندارد هم در بین رقبای قدرتمندی که دارد، یک سر و گردن بالاتر است.

دریفت را چگونه آموختید‌؟

دریفت را بیشتر با تجربه و خطا یاد گرفتم. فیلم‌های دریفت را با دقت نگاه می‏کردم و مربی هم نداشتم.

یک مسابقه دریفت در کشورمان چقدر هزینه دارد‌؟

اگر بخواهید در مسابقات دریفت داخلی پرقدرت ظاهر شوید، باید هزینه لاستیک، سوخت و استهلاک را در نظر بگیرید که کمتر از 7 یا 8 میلیون تومان نیست. مثلا یک جفت لاستیک عقب معمولی حداقل 800 هزار تومان هزینه بر‌می‌دارد و مسلما اگر بهتر بخواهید ظاهر شوید، هزینه بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که شما  برای هر مسابقه و تمرین قبلش به حداقل 3 جفت لاستیک هم نیاز دارید.

خودرو دریفت را خودتان آماده‌سازی می‌کنید یا اینکه افراد متخصص این کار را برایتان انجام می‌دهند؟

من مکانیک‌های خودم را دارم اما بیشتر سعی می‌کنم خودم خودرو را برای دریفت حاضر کنم چون یک لذت فوق‌العاده‌ای از این کار می‌برم.

توصیه شما برای افرادی که استعداد دریفت دارند اما از پس هزینه‌های سنگین دریفت برنمی‌آیند، چیست؟

کلا دریفت خیلی پرهزینه است و اگر کسی بخواهد وارد رشته دریفت شود، باید از پس هزینه‌های این رشته هم بر بیاید و البته با یک خودرو سبک هم می‌توان وارد این رشته شد اما در کل باید یک خودرو داشته باشند مثلا اگر کسی خودرو دریفت نداشته باشد مانند فوتبالیست بدون توپ است.

در رشته دریفت کشورمان چه کسی را قبول دارید؟

به نظر بنده آقای امیر پوربهی استعداد فوق‌العاده‌ای داشته و در حال حاضر یکی از بهترین‌های این رشته محسوب می‌شود.

چرا در مسابقات رالی کمرنگ شده‌اید؟ آیا از رالی خداحافظی کرده‌اید؟

خیر، رالی را کنار نگذاشته‌ام بلکه یکی از دلایلی که حضورم در این رشته کمرنگ شده، مسابقات گرجستان است. دلیل دیگر هم دریفت بوده که اخیرا بسیار حرفه‌ای به آن پرداخته‌ام.

برویم سراغ گرجستان؛ آنجا در چه رشته‌هایی شرکت می‌کنید؟

سال گذشته بیشتر در برنامه‌ریزی بودیم و فقط در مسابقات فرمولا 3 شرکت کردم اما امسال در خودروهای کلاس جی‌تی، کلاس سیویک استاندارد، دریفت و بازهم فرمولا 3 و حتی شاید کلاس موتور هم شرکت کنیم البته اگر اجازه بدهند.

لطفا کمی در مورد فرمولا 3 توضیح دهید.

ببینید، فرمولا 3 خودروهای خاص خودشان را دارند مثلا یک کلوپ ب‌ام‌و هست که همگی خودرو‌ها ب‌ام‌و هستند و از این‌طرف هم کلوپ ما آلفا بوده یعنی کل خودروها، آلفارومئو هستند. خودروهای فرمولا 3 با حجم موتور 2000 سی‌سی از قدرت 175 اسب بخار بهره می‌برند که سرعت نهایی آنها حدود 275 کیلومتر بر ساعت است و دارای شتاب اولیه 2.5 تا 3 ثانیه هستند.

پس خیلی هیجان‌انگیزه، حالا حدودا در کلاس فرمولا 3 با چه سرعتی وارد پیچ می‌شوید؟

ببینید، پیست گرجستان یک پیست بین‌المللی است و کل پیچ‌ها، خطاها، موقعیت‌ها و قوانین بر اساس استاندارد جهانی است. کل مجموعه توسط دوربین کنترل می‌شود که کوچک‌ترین خطایی به‌وجود نیاید. برای سرعت درون پیچ مثلا کندترین پیچ برای ضعیف‌ترین کلاس یعنی سیویک 1600 سی‌سی، شما پیچ را با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت طی می‌کنید یا در بعضی از پیچ‌ها سرعت به 170 کیلومتر هم می‌رسد.

در مسابقات دریفت گرجستان با چه خودروهایی شرکت می‌کنید؟

به امید خدا با نیسان Skyline  و یا ب‌ام‌و M3.

حالا اگر کسی بخواهد برای مسابقات گرجستان اقدام کند، چه پیشنهادی دارید؟

مدرسه اتومبیلرانی گرجستان زیر نظر شخصی بنده است و کسی که خواهان شرکت در مسابقات گرجستان است باید استعدادها و مهارت‌های خودش را در این مدرسه نشان بدهد و اگر مجاز شناخته شد با متقبل شدن هزینه‌ها می‌تواند وارد مسابقات گرجستان شود.

از تصادف گرجستان در مسابقه فرمولا 3 برایمان بگویید؟

در یک پیچ تند با حداکثر سرعت به‌طوری‌که دور موتور روی خط قرمز بود، وارد پیچ شدم و بعد از رد کردن پیچ موقع ترمزگیری شدید، فولی چرخ عقب برید، خودرو منحرف شد و به دیوار برخورد کردم. دست‌ها و پاهام آسیب دید که اگر در ایران بودم به یقین جان خودم را از دست داده بودم.

کلا چه تفاوتی بین گرجستان و کشورمان هست؟

با وجود اینکه راننده‌های ایران خیلی بهتر هستند اما اصلا ایران را با گرجستان نمی‌توانید مقایسه کنید زیرا گرجستان از لحاظ امکانات از ایران خیلی بالاتر بوده و تمام استانداردهای جهانی را داراست اما در ایران اینگونه نیست.

وضعیت فدراسیون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در حال حاضر خیلی ضعیف و بدون پیشرفت.

چرا مردم کشورمان اخیرا از اتومبیلرانی استقبال کمی می‌کنند؟

هزینه‌های بالا و نداشتن نظم در فدراسیون که امیدوارم بهتر شود تا شاهد حضور پیشکسوتان و همچنین علاقه‌مندان در این عرصه باشیم.

یک خاطره شیرین؟

اولین مسابقه در گرجستان که رکورد زمان اول بین‌المللی در گرجستان را شکستم و نفر سوم شدم.

در اتومبیلرانی مدیون چه کسی هستید؟

از کمک‌های خانواده‌ام نمی‌توان به‌راحتی گذشت اما از آنها که فاکتور بگیریم، هیچکس.

سعید اعرابیان در یک جمله؟

آقای اخلاق

حرف دل؟

چرا ایران اینقدر در اتومبیلرانی ضعیف است؟!

دنبال حاشیه هستید یا نه؟

اگر حاشیه درست کنند آن را دنبال می‌کنم. به نظرم کلا اتومبیلرانی یعنی کَل کَل.

****

نوبت به سرکار خانم لاله صدیق رسید تا زندگی این بانوی ایرانی که به شوماخر کوچک نیز معروف است را بیشتر بشناسیم.

لاله صدیق متولد 1355 است و تا پایان اردیبهشت ماه تحصیلات خود را در رشته دکترای مهندسی محصولات به اتمام می‌رساند. فعالیت وی سال‌ها در رشته‌های اتومبیلرانی، سوارکاری، اسکی و خلبانی بوده که به گفته خودش تمام اینها را به‌دلیل هیجانشان و آدرنالین بالا انتخاب کرده است. صدیق در رشته پرش با اسب در گروه بانوان توانسته در حدود 7 مقام را کسب کند؛ خلبانی را به دلایل شخصی کنار گذاشته؛ اسکی را با کمی تاخیر مجددا آغاز کرده اما جالب است که در تمام این مدت اتومبیلرانی را بی‌وقفه ادامه داده و توانسته تا به امروز مقام‌های مناسبی را در این رشته کسب کند. لاله صدیق در حال حاضر مسئول کمیته بانوان فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران است که به آموزش بانوان در رشته اتومبیلرانی می‌پردازد و توانسته افراد زیادی را در این رشته تربیت کند و به تیم‏های مختلف اتومبیلرانی برساند‌. جمله‌ای که از زبان استاد خلبانی‌اش در ذهنش حک شده بود و به آن اشاره کرد، این است‌: «‌هوا دیگه مثل روی زمین نیست! پس اولین اشتباه، مساوی آخرین اشتباهه.»

رانندگی را از کجا یاد گرفتید و از چه زمانی وارد رشته اتومبیلرانی شدید؟

از سن 13 سالگی رانندگی را در کنار پدرم آموختم و بعد از اخذ گواهینامه، در رشته رالی به طور رسمی وارد فدراسیون اتومبیلرانی شدم که بعد از رالی، رانندگی را با کارت‌های Tonykart ایتالیایی با حجم 100 سی‌سی که آقای خلیل‌پور وارد کرده بودند، آغاز کردم و پس از مدتی از رشته کارتینگ وارد SaloonCar  شدم و در مسابقات ریس از کلاس استاندارد به 1.4 GT ،‌1.6‌GT و در نهایت به کلاس B6 رسیدم.

برند خودروی مورد علاقه؟

بیشتر خودروهای بنز را می‌پسندم و حتی در حال حاضی CLS500 دارم و کاملا از این خودرو راضی هستم.

از رالی بگید، آیا کاملا رالی را کنار گذاشته‌اید‌؟

بله. در رالی تا زمانی که نقشه‌خوان خوب داشته باشید، همه چیز خوب پیش می‌رود اما اگر نقشه‌خوان یک اشتباه کوچک کند، منجر به بروز حادثه می‌شود. یک بار هم چنین اتفاقی برایم افتاد و خطای نقشه‌خوان باعث شد مسیر را اشتباه برویم و بعد از رفتن روی سنگ، خودرو واژگون شد. متأسفانه به همین دلیل رالی برایم جذاب نبود، چون خطای دیگری باعث نتیجه نگرفتن من می‌شد.

چه شد که به دریفت روی آوردید؟

به علت روحیه کنجکاو و جست‌وجوگری که داشتم؛ پس از پیگیری‌ها متوجه شدم که رشته دریفت به نظر هیجان‌انگیز است و باعث افزایش مهارت‌های رانندگی‌ام می‌شود و به همین دلیل وارد دریفت شدم.

حالا چرا تیم رانندگان ایرانی را انتخاب کردید؟

اصولا من آدم کمال‌گرایی هستم؛ دوست دارم هر جا که می‌روم بهترین‌ها را داشته باشم پس اگر قرار باشد مربی بگیرم، بهترین مربی و اگر قرار باشد تیم داشته باشم، باید بهترین تیم را داشته باشم.

از 1 تا 10 چه امتیازی  به تیم رانندگان ایرانی می‌دهید؟

من خودم را در جایگاهی نمی‌بینم که به دریفترهای حرفه‌ای نمره بدهم.

آیا صحت دارد که می‌خواهید در مسابقات گرجستان شرکت کنید؟

فعلا در مرحله ارزیابی است.

اگر ارزیابی موفقیت‌آمیز بود، در چه کلاس‌های اتومبیلرانی آن کشور شرکت می‌کنید؟

دوست دارم همه مهارت‌ها را یاد بگیرم اما بستگی دارد موقعیت در کدام زیرشاخه مناسب باشد.

مشکلات بانوان در این رشته پر از مرد چیست‌؟

مهم‌ترین مشکلات، مدیریت بحران و داشتن اعتماد به نفس بالاست که متاسفانه به علت فرهنگ جامعه، بانوان ایرانی با آن مواجه هستند و مشکل دیگر کمبود امکانات و هزینه‌های بالای این رشته است.

از افتخاراتی که در این رشته به‌دست آوردید برایمان بگویید؟

من 47 کاپ داخلی دارم که در مسابقات فرمولا گرجستان 7 بار شرکت کردم که 6 بار روی سکو بودم و آن یک بار هم که روی سکو نرفتم به علت برخورد خودروی پشتی با خودروی من بود. در یک مسابقه Porsche GT3  هم شرکت کردم اما بیشتر برای کسب تجربه بود چون راننده‌ها کاملا حرفه‌ای بودند و ماشین‌هایی با چنین قدرت بالایی در ایران نبود.

نظرتان در مورد فدراسیون و عملکرد آن چیست؟

به نظرم فدراسیون معلق است و به دلیل تعویض مداوم مدیریت، عدم ثبات، نظم و برنامه مناسب، عملکرد خوبی ندارد. چون هر کسی که روی کار می‌آید سلیقه‌ای عمل می‌کند و این موجب آسیب‌رساندن به ورزشکاران می‌شود.

حس خوب و یک خاطره شیرین؟

وقتی روی سکو هستید مخصوصا بالاترین جایگاه، حس خیلی خوبی را به آدم القا می‌کند و تمام خستگی‌ها و استرس را از بین می‌برد. خاطره شیرین هم مربوط به زمانی است که راننده تیم سایپا بودم و توانستم در مسابقه ریس با خودروی پراید سر پیچ دو خودروی ب‌ام‌و را پشت سر بگذارم و مقام دوم را کسب کنم.

چه کسی در این عرصه کمکتان کرد؟ آیا کسی با حضور شما در اتومبیلرانی مخالفت داشت؟

خانواده‌ام همیشه حامی و پشتیبان من بوده‌اند و هستند. همیشه مادرم از حوادث ترس داشت و نگرانم بود اما پدرم علی‌رغم نگرانی، خیلی تشویقم می‌کرد و البته برادر کوچکم هم اکثرا در کنارم بود و به من دلگرمی می‌داد. خارج از خانواده هم آقای سعید اعرابیان مربی اصلی من بودند و در این زمینه من را بسیار یاری می‌کردند.

سعید اعرابیان در یک جمله؟

محبت بی چشم‌داشت

برنامه‌های آینده‌تان چیست؟

فعلا تمرکزم روی دریفت است تا کاملا مسلط شوم؛ از طرف دیگر هم دوست دارم در بحث آموزشی فعالیت کنم تا بتوانم شاگردان خوبی تربیت کنم و در آخر هدف نهایی من کمک به علاقه‌مندان به این رشته است چون می‌خواهم تجربیاتم را منتقل کنم.

مسابقات داخلی با جهانی چه تفاوتی دارد؟رتبه ایران چند است؟

قابل قیاس نیست و رتبه ایران اصلا دیده نمی‌شود.

سخن آخر؟

برای شما و هفته‌نامه «خودروامروز» آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم که مشکلات این رشته به زودی حل شود.

حرف دل؟

پهلوانی بهتر از قهرمانی است.




طبقه بندی: کییوسک، 
برچسب ها: مایکل شوماخر، شوماخر، مایکل، مسابقات اتومبیل رانی، اتوموبیل رانی،  
[ دوشنبه 4 فروردین 1393 ] [ 12:27 ب.ظ ] [ آرمان صالحه ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام من آرمان مدیر بلاگ، تیم بلاگ با هدف اطلاع رسانی در زمینه خودرو , به بهترین شکل ممکن فعالیت میکند ...
با تشکز از شما
مدیریت بلاگ car's news data base یا "بانک اطلاعاتی خودرو"
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :