تبلیغات
CarS News Data Base

CarS News Data Base
جامع ترین سایت در زمینه ی خودرو
قیمت روز خودرو
افسانه ب‌ام‌و سری3 به سال 1975 و عرضه نخستین نسل این خودرو با کد بدنه E21، به عنوان ادامه‌دهنده راه کوپه سری 02، مدل 2002 که جان ب‌ام‌و را از یک بحران اقتصادی نجات داد، بازمی‌گردد.



..........................................

ب‌ام‌و سری3 به عنوان یک کوپه کامپکت اسپرت برای لذت رانندگی بیشتر خلق شده بود، اما پس از عرضه نسل دوم این خودرو در سال 1982 (با کد E30)، برای سود بیشتر، حالات بدنه‌ای همچون سدان، تورینگ و کابریو نیز به لاین آپ ب‌ام‌و سری3 اضافه شد. در نخستین سال از دهه 90 میلادی، نسل سوم این خودرو با کد E36 معرفی شد. طراحی این خودرو همانند بسیاری از همدوره‌ای‌ها، دستخوش تغییرات اساسی در ساختار چراغ‌ها و خطوط بدنه شده بود و شروع واردات این خودرو از اواسط سال 1991 شروع شد و البته تا 1993 ادامه داشت؛ اما اکثر E36های موجود در بازار از نمونه‌های موجود در همین سال هستند. البته  پیش از ادامه موضوع باید به این نکته اشاره کرد که تولید E36 کوپه از اواسط سال 1992و با عرضه نسخه 323شروع شده بود که پس از تولید نمونه 316در سال 1993، تعدادی اندک از این خودرو به بازار کشور راه پیدا کرد و به قول بازاریان، E36های کوپه موجود در کشور اکثرا مدل بالا هستند که توسط افراد و یا در شرایط خاص وارد شده بودند. از این رو برای یافتن این کوپه جذاب باید شکیبایی کافی به خرج دهید و البته با علم به مسائل فنی مخصوص ب‌ام‌و‌ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

BMW 3-Series E36

اکثر E36های کوپه موجود در بازار از نمونه 1.6 لیتری 316i با پیشرانه M43B16 هستند اما تعداد محدودی 325با پیشرانه M50B25 و 320 با پیشرانه M50B20 و البته تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های M3 با پیشرانه قدرتمند S50B32 (نمونه‌های پس از فیس‌لیفت) نیز در کشور تردد می‌کنند. هنگام خرید یک ب‌ام‌و دهه نودی حتما سیستم برق، به ویژه سامانه پاشش سوخت خودرو را به دقت بررسی کنید، زیرا برخی تعمیرکاران داخلی، به علت عدم تسلط روی نحوه صحیح سیم‌کشی‌ها و یا عیب‌یابی از طریق ECU، سیستم برق خودرو را دچار مشکل می‌سازند. همچنین نبود زوزه در دیفرانسیل و تقه در هنگام شروع حرکت، از مهم‌ترین عوامل سلامت سیستم انتقال قدرت در خودروهای اینچنی نیست. کما اینکه جایگیری دنده‌ها به نرمی و بدون تکرر کلاپ‌گیری در یک مرحله تعویض دنده، نشان از سلامت جعبه دنده خواهد بود. E36 کوپه از قطعات ظاهری کاملا مشابه نمونه سدان بهره می‌برد و در نمونه‌های سالم و ارزشمند در حدود 40 تا 50 میلیون تومان قیمت می‌گیرد. البته اگر نام M3 بر پشت خودرو حک شده باشد، این قیمت تا نزدیک به دو برابر، یعنی 80 میلیون تومان قابل تغییر است!

Toyota Celica 5th Generation

کوپه کوچک تویوتا از دهه 1970 روی خط تولید این کمپانی قرار گرفت. سلیکا، با معنای تحت‌اللفظی «آسمانی»، به عنوان رقیبی برای ب‌ام‌و 2002 و سری3 و البته کوپه کوچکی که می‌خواست شعار «بیشتر بهتر است» آمریکایی‌ها را نقض کند، در نخستین نسل خود با 2 حالت بدنه نابک و لیفت‌بک روی خط تولید رفت. اما آنچه در این بخش مورد توجه ما قرار دارد، نسل پنجم این خودروست که با کد سری T180 (کد مربوط به پلت‌فرم) شناخته می‌شوند. جالب اینجاست که بدانید تنها نسل اول و پنجم این خودرو به صورت عمده به کشورمان وارد شده و تنها با اندکی شناخت از ساختار خودرو می‌توانید نمونه‌ای سالم از سلیکای نسل پنجم را تهیه کنید. طراحی دینامیک سلیکا در کنار جثه کوچک این خودرو با ابعاد4470، 1690 و 1290 میلی‌متر به ترتیب برای طول، عرض و ارتفاع، شمایل یک خودرو چابک را تداعی می‌کند. شیشه‌های جانبی و عقب با فریم دوار و چراخ‌های جلوی

Pop-Up (چراغ‌های مخفی شونده) در جلو، این خودرو را از بسیاری از دیگر همدوره‌ای‌هایش متمایز می‌سازد. البته طراحی جلوی ساده خودرو با بخش انتهایی خودرو آنقدرها هم سازگار نیست، اما سلیکا نسل پنجم از جمله خودروهایی است که در خیابان سرها را برمی‌گرداند! تولید این خودرو از سال 1989 شروع شد، اما از اواسط سال 1990 به بازار کشورمان راه پیدا کرد و این واردات تا اوایل سال 1992 ادامه داشت. اگرچه اکثر نمونه‌های موجود در ایران از نوع LiftBack این محصول هستند اما گفته می‌شود تعدادی بسیار اندک از نمونه‌های کوپه و یا کروک نیز در خیابان‌ها به چشم خورده است. از مزایای خرید یک سلیکای نسل اول، تملک یک خودروی دیفرانسیل عقب با قیمتی مناسب و البته استهلاک بسیار کم به نسبت نمونه‌های مشابه آلمانی‌اش است. اما در کمال تعجب، نسل پنجم این خودرو به 2صورت دیفرانسیل جلو و دو‌دیفرانسیل ساخته شد که از بین این دو، تنها نمونه‌های دیفرانسیل جلو به بازار کشور تزریق شدند و باز هم از بین رنج نسبتا مناسبی از پیشرانه‌های کم حجم و پربازده، اکثرا با پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر و پسوند ST یافت می‌شود. این پیشرانه که با کد 4A-FE شناخته می‌شود، قادر به تولید 103 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و گشتاور 138 نیوتن‌متر در دور 3200 دور بر دقیقه است. البته تعدادی نمونه‌های GT-i نیز با پیشرانه 2 لیتری 16 سوپاپ 158 اسب بخاری، برای صادرات به اروپا و خاورمیانه در نظر گرفته شده بود که به بازار داخلی کشورمان نیز راه پیدا کردند. سلیکا همچون دیگر خودروهای ژاپنی بسیار کم‌استهلاک است؛ اما نبود قطعات تزئینی در بازار کشور، یکی از اساسی‌ترین مشکلات این خودروست. گرچه بسیاری از قطعات پیشرانه این خودرو با دیگر تویوتاهای موجود در کشور مشترک است، اما نبود نیروی متخصص برای تعمیر پیشرانه (در بسیاری مواقع دیده شده که عجز مالک از تعمیر موتور، وی را ناچار به تعویض پیشرانه و  Swap با نمونه‌ای کم دردسرتر کرده)؛ می‌تواند کمی مشکل‌ساز باشد. در هنگام خرید این خودرو حتما به پوسیدگی‌ها (زیرا ساکنان شمال کشور علاقه زیادی به این خودرو دارند و اغلب سلیکاهای نسل پنجم چند سالی را در شهرهای مرطوب شمالی گذرانده‌اند)، سلامت شاسی، گیربکس (که در 2 نوع 5 دنده دستی و 4‌دنده اتوماتیک به بازار ایران راه پیدا کرده است) و البته باز هم سیم‌کشی توجه زیادی داشته باشید. قیمت یک نمونه سالم قبل از فیس‌لیفت این خودرو (در آگوست 1991، این خودرو برای 1992 دچار فیس‌لیفت شد) در حدود 30 میلیون تومان و نسبت به ب‌ام‌و E36 دست‌یافتنی‌تر است.

 Honda Civic 5th Generation Coupe

هوندا سیویک نسل پنجم، یکی از انقلابی‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای وارد شده در اوایل دهه 90 میلادی به کشورمان بود. با آنکه در آن زمان خودروهایی همچون میتسوبیشی لنسر، دوو ریسر، تویوتا کرولا و ... در بازار خیابان‌ها به چشم می‌خورد، اما طراحی منحصر به فرد این نسل از سیویک، بسیاری از توجهات را به خود معطوف ساخت. در این نسل از هوندا سیویک در سال‌1991 معرفی شد، حالات بدنه سدان چهار‌در‌، کوپه دو‌در‌،‌هاچ‌بک سه‌در‌ و‌‌هاچ‌بک دو‌در‌ در نظر گرفته شده بود. واردات این خودرو به ایران از اواخر سال 1991 آغاز شد و به همین خاطر نمونه‌های 1991 این خودرو بسیار به ندرت یافت می‌شود و اغلب سیویک‌های موجود در بازار، مربوط به سال 1992 هستند. خریداران سیویک معمولا از بین قشر جوان‌تر به سمت این خودرو کشیده می‌شدند، از این رو تعداد تقریبا قابل توجهی (به نسبت کوپه‌های دیگر این دوره) سیویک‌‌هاچ‌بک سه‌در‌ (که نوعی کوپه محسوب می‌شود) نیز به بازار داخلی تزریق شد (البته تعداد اندکی سیویک کوپه صندوق‌دار نیز در خیابان‌ها دیده می‌شود، اما به دلیل کم‌طرفداری این اتاق، از بحث پیرامون آن خودداری کردیم). ظاهر خودرو در بخش جلو و کنار (تا ستون B) با نمونه سدان یکی بود اما در‌ بزرگ‌تری برای ورود  و خروج آسان‌تر سرنشینان ردیف عقب برای خودرو تعبیه شده. تفاوت عمده ظاهر این خودرو با نمونه سدان در طراحی بخش انتهایی است. سقف کوتاه در برابر عرض پهن خودرو و چراغ‌های عقبی که تقریبا تا اواسط صندوق کشیده شده‌اند، DNAمشترکی با نمونه سدان را به نمایش می‌گذارد. با این تعاریف، در تامین قطعات بدنه، خصوصا قطعات بخش جلویی مشکل حادی نخواهید داشت؛ کما اینکه قطعات تیونینگ و اضافات تزئینی برای خودرویی همچون سیویک به وفور یافت می‌شود. بزرگ‌ترین ضعف این خودرو به نسبت دو مورد مذکور، پیشرانه کم حجم و نه‌چندان قدرتمند آن است. هوندا سیویک DX با پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر، قادر به تولید 74 اسب بخار و گشتاور نه‌چندان دلچسب 102 نیوتن متر در کشورمان عرضه شده بود که به هیچ وجه چابک و لذت‌بخش به نظر نمی‌رسد. حتی اگر یک نمونه از تیپ EL را بیابید هم اوضاع خیلی متفاوت نخواهد بود. 85 اسب بخار و گشتاور 105 نیوتن‌متری، شتابی برابر با 12.7 ثانیه به این خودرو کوچک می‌دهد. اما مهم‌ترین مزیت سیویک، مصرف سوخت باور‌نکردنی 6.7 لیتر در هر 100کیلومتر به صورت ترکیبی آن است که از کمتر خودرویی بر‌می‌آید. 2 نوع گیربکس 5 دنده دستی و 4 سرعته اتوماتیک نیز روی این خودرو نصب شده که نمونه‌های اتوماتیک سالم آن به ندرت یافت می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت که سیویک‌‌هاچ‌بک نسل پنجم، از طراحی جذاب و مصرف سوخت بسیار مناسبی برخوردار است. اما مهم‌ترین مشخصه یک خودروی اسپرت، یعنی بالا بردن آدرنالین را به هیچ وجه ندارد. قیمت این خودرو در نمونه‌های سالم و قابل استفاده به حدود 20 میلیون تومان می‌رسد.




طبقه بندی: کییوسک، 
برچسب ها: ارزان ترین کوپه، کوپه، ارزانترین کوپه در ایران، ایران، قیمت کوپه در ایران،  
[ یکشنبه 3 فروردین 1393 ] [ 04:37 ب.ظ ] [ آرمان صالحه ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام من آرمان مدیر بلاگ، تیم بلاگ با هدف اطلاع رسانی در زمینه خودرو , به بهترین شکل ممکن فعالیت میکند ...
با تشکز از شما
مدیریت بلاگ car's news data base یا "بانک اطلاعاتی خودرو"
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :